tisdag 4 mars 2014

Festligt lärande - hyllningstal i Svenska 3

I kursen Svenska 3 ingår ett moment i retorik. Eleverna ska dels kunna analysera tal med hjälp av retoriska begrepp och dels kunna använda retoriska verkningsmedel i egna tal. Det är ett roligt arbetsområde i kursen! Det finns mycket bra tal i olika genrer på webben att titta och lyssna på. Jag utgick ifrån en prezi där jag presenterade begreppen etos, patos och logos. Sedan tittade vi på några olika tal för att undersöka dem med med hjälp av de retoriska begreppen. Den prezin finns här. Vi tittade också på kungens tsunamital som finns  här. Just det talet finns det också en intressant talanalys på i Retorikmagasinet här. Här kunde eleverna se ett exempel på hur en talanalys kan se ut. Eleverna läste i grupp och diskuterade hur analysen var gjord.  Det tal som eleverna fick skriva analys på blev Alice Bah Kuhnkes tal på nationaldagen 2006 som finns här.  Ett tal som eleverna verkligen gillade, med mängder av retoriska grepp att upptäcka i analysen.

Därefter blev det dags för eleverna att själva planera och genomföra tal. Jag föreslog att eleverna skulle hålla hyllningstal och att vi tillsammans skulle ha en fest där de olika talen framförs. Det blir svårt, tyckte eleverna.  Det blir konstigt att hålla tal för exempelvis min mamma inför klasskamraterna, sa någon.  Jag har ingen aning om vad jag ska hylla, sa många.  Eftersom jag visste att detta brukar fungera bra stod jag på mig. Jag förberedde eleverna genom att gå igenom ett tals olika delar och så tittade vi på Prins Daniels hyllningstal till kronprinsessan Viktoria på bröllopet som finns här. och analyserade det. Sedan fick eleverna sätta igång med sina egna talförberedelser. Efter hand kom eleverna på vad de skulle hylla; min kusin, min pojkvän, mitt fotbollslag, min favoritdryck - kaffe, min klasskamrat, min klass, min förebild Bill Gates, mitt intresse - programmering (vi har ett progammeringsess i klassen) etc. Det blev en härlig bredd på ämnen och eleverna kom till slut igång bra med förberedelserna. Veckan innan eleverna skulle hålla sina tal fick de genomföra det framför en kamrat i kassen och så gav de varandra respons, enligt en mall jag gjort.här. Värdefull sådan förstod jag på eleverna efteråt.


I måndags var det dags att hålla talen. Jag ställde i ordning klassrummet genom att duka ett långbord, lägga på en duk och placera stearinljus, blommor och kakfat på borden. Vi har plastglas på fot i arbetslaget för att använda vid studenten - de passade bra här. Eleverna kom in, fick ett glas i handen och placerade sig vid borden. Festen kunde börja och jag agerade toastmaster genom att klinga i glaset och introducera de olika talarna. Det blev verkligen festligt, personligt och varmt i rummet. Eleverna hade triggat varandra och lyckades fantastiskt med sina tal. De blev rörda, roade och intresserade av varandras tal.  Många tal att lyssna på blev det - vi höll på en hel eftermiddag, men eleverna var rörande överens om att det vore synd att göra i halvklass - man vill ju höra allas tal, som de sa.

Nu har jag skickat meddelande till eleverna via e-post. De ska utvärdera sitt tal. Vad är de mest nöjda med när det gäller innehåll, disposition, språk och framträdande? Vad skulle de gjort annorlunda om de fick hålla det igen? Min feedback på talen kommer i ett svar på e-posten där jag också fyller i matrisen. Jag gillar när feedback blir i form av dialog med eleverna. Efter detta är de väl förberedda för den muntliga delen i det nationella provet som ska genomföras om en månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar